Preloader image
 
Timex Sinclair TS1000 BOX wraz z 16kB RAM Module
1757
page-template-default,page,page-id-1757,page-child,parent-pageid-1656,simplicity-core-1.0.3,simplicity-theme-ver-2.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll

Timex Sinclair TS1000 BOX wraz z 16kB RAM Module

 

 

 

Prezentowany komputer to amerykańska wersja modelu ZX-81. Ciżęko dostepny poza USA. Komputer wszedł do sprzedaży w 1982 roku.

Komputer TS1000 posiadał tryb SLOW, w którym komputer mógł jednocześnie wykonywać program użytkownika oraz wyświetlać stabilny obraz na ekranie telewizora. 

Główne układy komputera to:

– mikroprocesor Z80A wykonujący program i generujący obraz tv
– układ pomocniczy ULA zawierający elektronikę do tworzenia obrazu tv
– pamięć 8 kB ROM z systemem BASIC
– pamięć statyczna 2 kB RAM do przechowywania programu, danych oraz zawartości obrazu

 

Tryb SLOW miał jedną poważą wadę, a było nią wolne wykonywanie programu. Komputer posiadał również tryb szybki – FAST, w którym porzucał tworzenie obrazu i zajmował się wykonywaniem tylko programu użytkownika. Dawało to czterokrotny wzrost prędkości! Programy w języku  BASIC  były koszmarnie wolne. Przyczynami było programowe tworzenie obrazu, czym głównie zajmował się mikroprocesor, oraz przez przyjęcie w ZX-81 BASIC kodowania liczb w systemie zmiennoprzecinkowym. System zmiennoprzecinkowy pozwala wykonywać skomplikowane obliczenia, lecz nie jest natywnym systemem kodowania liczb dla mikroprocesora, który zastosowano w ZX-81, czyli klona Ziloga 80A. Każde rachunki musiały być wykonywane za pomocą skomplikowanych i czasochłonnych procedur zmiennoprzecinkowych. Spowalniało to wykonywanie instrukcji, w których występowały liczby, np. PRINT liczba, GOTO liczba, itp. Pętle nie zapamiętywały położenia swojego początku w pamięci, tylko numer wiersza programu, do którego pętla musiała powrócić. Znalezienie tego wiersza wymagało przejścia, za każdym razem, przez wszystkie poprzedzające go wiersze w programie. Zatem pętla umieszczona na końcu dużego programu wykonywała się znacząco wolniej niż ta sama pętla na początku. To samo dotyczyło wywołań podprogramów GOSUB oraz skoków GOTO. Wymuszało to na programiście umieszczanie często wykonywanych podprogramów na początku kodu – dzieki zyskiwało sie trochę na szybkości programu. Pominięcie tej wady umożliwiło programowanie w kodzie maszynowym komputera. Szybkość programu wzrastała kilkaset(!) razy. Gry napisane w kodzie maszynowym musiały być spowalniane, aby dało się w nie grać! Oprócz kodu maszynowego stosowane były kompilatory języka ZX-81 BASIC, które tłumaczyły napisany w BASICu program na kod maszynowy ZX-81. Kod wynikowy działał kilkadziesiąt razy szybciej od oryginału, a sam program w BASICu można było wykasować, uzyskując dodatkowe miejsce w pamięci.

 

 

Konfiguracja

IDTS/1000/001 i TS/1000RP/16kB/001
Nr seryjnyP542264SP
Rok produkcji1982
ProcesorNEC 780C-1 (klon Zilog 80Z), 3.5MHz
Pamięć RAM2 kB + 16kB RAM Module
Pamięć ROM8 kB, Basic
Napędbrak
Grafika256 x 192, mono
Dźwięk3 kanały, 7 oktaw (Yamaha AY-3-8912)
ZłączaRF obraz TV NTSC, szyna krawędziowa, magnetofonu (MIC, EAR)
Zasilaczzewnętrzny, 9v DC, 1.4A, polaryzacja środkowa „minus”, wersja 110V
Instrukcjajest
Innekompletny zestaw BOX,
rozszerzenie pamięci 16kB BOX
Stan technicznydziała
Cena w dniu premiery95.99 USD
Wycena1300 zł (2019)

 

 

 

 

 

Materiały dotyczące komputera

Dokumentacja 
TS 1000 User Manual101 Timex Sinclair Programming Tricks
ZX 81 MatherboardZX81 Schemat
ZX81 Pocket BookMemPack Maual